Uluslararası Gezici Filmmor Kadın Filmleri Festivali son 3 şehirde…

0

17. Uluslararası Gezici Filmmor Kadın Filmleri Festivali

Yeryüzünün Onlarca Dilinden ve Yönetmeninden 74 Film, Paneller, Atölyeler Söyleşiler ile son 3 şehirde devam ediyor.

Yeryüzünün Onlarca Dilinden ve Yönetmeninden 74 Film, Paneller, Atölyeler
Söyleşiler ile son 3 şehirde devam ediyor.

7 Mart – 7 Mayıs 2019
7 Mart’ta İstanbul’da başlayan festival, Giresun 9-10 Mart; İzmir 6-7 Nisan; Mersin 13-14 Nisan’dan sonra Antalya’da  20-21 Nisan; Adana 27-28 Nisan; Diyarbakır 4-5 Mayıs’da izleyici ile buluşacak.
Filmmor Kadın Kooperatifi, Akademiden Toplumsal Cinsiyet Eşitliğine Destek Topluluğu,
UNESCO Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Geliştirilmesi ve Kadınların Güçlenmesi Kürsüsü,
İzmir Kadın Dayanışma Derneği, Antalya Kadın Dayanışma Derneği, Kadın Emeği
Kolektifi Derneği, İzmir Bağımsız Kadın İnisiyatifi, Adana Kadın Platformu ve Ortadoğu
Sinema Akademisi Derneği dayanışması ile yapılan 17. Filmmor Kadın Filmleri
Festivali’nde; Agnès Varda Retrospektifi salonlardan alınabilecek biletlerle ya da Filmmor
Kartları ile; diğer tüm gösterim ve etkinlikler ise ücretsiz izlenebiliyor.
Kadınların Sineması
17. Filmmor Kadın Filmleri Festivali’nde, sinemaya ve hayata özgün/feminist kadrajlar
açan, 21. yüzyılın ustalarından 49’unun “sinemayla dansı”; Türkiye ve dünyadan 74 film
var. Agnès Varda Retrospektifi Agnès Hakkında Her Şey yanında; Kadınların Sineması,
Kendine Ait Bir Cüzdan, Bedenimiz Bizimdir, Cins-iyet-ler, Feminist Bellek; Ursula K. Le
Guin, Kadınların Seçimi; Yerel Adımlar, Geniş Alanlar bölümlerinde filmler; Hikâye
Anlatıcısı Kadınlar, Sinemada Cinsiyet Temsilleri ve Performansları, Feminist Kadraj
panelleri; kadınların sinema yapma temaşasını kolaylaştırmak için atölyeler, söyleşiler,
forumlar, yönetmenlerle buluşmalar var.
Festivalde Türkiye prömiyerlerini yapacak olan yeni yapımlar, feminist sinemanın son
yapımları var. 2018 Toronto Hot Docs’un açılış filmi olan, 2019 Berlin Film Festivali
Culinary Cinema bölümünde Avrupa prömiyerini yapan Maya Gallus imzalı Hararet:
Mutfak (D)evrimi adıyla müsemma bir konuyu ele alıyor. Hem kadının yerinin mutfak
olduğunu söyleyen hem de şef olarak şan şöhreti kendileri üstlenen erkeklerin
gastronomi alanındaki egemenliğini kıran 7 şef üzerine bir belgesel.
2019 Toronto Film Festivali’nde dünya, Berlin Film Festivali Panorama bölümünde
Avrupa prömiyerini yapan Esther Rots imzalı Mâzi/Retrospekt, şiddet gören kadınlara
destek veren bir sosyal görevlinin başına gelenleri kronolojik bir yapboz gibi anlatan
gerilim filmi.
Fransız yapımı Hotel Echo ise orman içinde bir yangın gözetleme istasyonunda çalışan
iki kadının işini bir metafor olarak kullanarak aile içi şiddetin nasıl gözetlenebileceğini, bu
toplumsal yangının kayıtsız kalınmayarak nasıl söndürüleceğini şiirsel bir dille sorguluyor.
Kadınların Şekillendirdiği Ülke, son yıllarda eşitlik açısından en ileri ülkelerden biri olarak
örnek gösterilen İzlanda’dan iki dünya snowboard şampiyonunun yaptığı bir belgesel.
Anne-Flore Marxer ve Aline Bock, ülkeyi gezerek hem spor yapıyor hem de cinsiyet
eşitliğini irdeliyor. Anne-Flore Marxer Filmmor’a konuk olacak ve izleyicilerle buluşacak.
20’li yılların dışavurumcu sineması tarzında çekilmiş bir radikal kuir feminist başyapıt olan
Zehirli Çiçek: Bir Yeraltı Senfonisi ekibini de İstanbul’da konuk edeceğiz.
Hollanda sinemasının yaşayan en önemli yönetmenlerinden Nanouk Leopold, geçen yıl
Berlin Film Festivali Generation bölümünde dünya prömiyerini yapan, Crossing Europe
Film Festivali’nde En İyi Film seçilen Cobain ile Filmmor programında yer alıyor.
İlk Gün ve Bir Dakika Sonra, Danimarka sinemasının sıra dışı canlandırma yönetmeni
Sara Koppel’dan sadece 2 dakika içinde ne kadar yaratıcı olunabileceğini kanıtlayan bir
punk-rush film.
Türkiye sinemasından ulusal ve uluslararası festivallerde ilgi gören, vizyona giren üç uzun
metraj film, kısa film ve belgesel yapımlar; kadınların sinemada ve her alanda
karşılaştıkları zorluklara rağmen öznesi oldukları üretimin gönenç seçkisi.
Kadınların Sineması bölümü filmleri:
❑ Androktones / Emine Yıldırım
❑ Apartman / Belkıs Bayrak
❑ Benim Özgürlüğüm, Senin Özgürlüğün / Diana Näcke
❑ Borç / Vuslat Saraçoğlu
❑ Cemile / Aminatou Echard
❑ Cobain / Nanouk Leopold
❑ Çorba & Ekmek / Sarah Signac
❑ Girift / Cansu Karaman
❑ Güven / Sefa Öztürk
❑ Hotel Echo / Eléonor Gilbert
❑ Kadınların Şekillendirdiği Ülke / Anne –Flore Marxer
❑ Kutlama / Elif Sözen
❑ Lal / Cemre Yılmaz
❑ Marysia’nın Dünyası / Katarzyna Ewa Żak
❑ Miras / Baran M. Reihani
❑ Misafir / Andaç Haznedaroğlu
❑ Nedret Bugün Kaybolur / Berrak Çolak
❑ Pepita’nın, Çalmayın / Vanessa del Campo
❑ Sam’in Rüyası / Nolwenn Roberts
❑ Soğuk Bir Yaz / Ji Qiaowei
❑ Sokaklar Bizim / Clara Santaolaya
❑ Sonsuzluğa Süzülmek / Joanne Lurie
❑ Umutlu Bir Hikaye / Jale İncekol
❑ Yürek / Fanni Metelius
❑ Zehirli Çiçek – Bir Yeraltı Senfonisi/Sabine Jelinkova, Irene Schanda, Flora
Schanda
Kendine Ait Bir Cüzdan bölümü filmleri:
❑ Demir Leydi / Aliye Ceylan
❑ Hararet: Bir Mutfak Devrimi / Maya Gallus
❑ İmparatorlukta Zor Bir Gün / Sezen Kayhan
❑ Prenses Model / Dilan Engin
❑ Sandalye Kapmaca / Lucia Chiarla
❑ Uzun Lafın Kısası / H. Sevim Işık Bäro
Bedenimiz Bizimdir bölümü filmleri:
❑ Altın Kız / Chiara Fleischhacker
❑ Dikenli Düğün / Mirvet Médini Kammoun
❑ Kanlı Mary / Eszter Katalin
❑ Mâzi / Esther Rots
❑ Zig Zag / Zeynep Merve Uygun
Cins-iyet-ler bölümü filmleri:
❑ Azıcık Dünyayı Kurtarman Lazım / Peppe Andersson
❑ Dans Eden Kızlar / Zeynep Köprülü
❑ İlk Gün ve Bir Dakika Sonra / Sarra Koppel
❑ Yatak / Mónica Lairana
Agnès Hakkında Her Şey!
17. Filmmor Kadın Filmleri Festivali’nde, İstanbul Modern, Fransız Kültür Merkezi,
Kadıköy Belediyesi Sinematek/Sinemaevi işbirliğiyle yapılan, feminist sinemanın
“yaratıcı-tanık” ustası Agnès Varda’nın 19’u uzun, 14’ü kısa metraj olmak üzere 33 filmini
içeren retrospektifi, Agnès Hakkında Her Şey 7 Mart-30 Mart tarihleri arasında İstanbul
Modern ve Caddebostan Kültür Merkezi’nde izlenebilecek. Yönetmenin dünya prömiyeri
Berlin Film Festivali’nde yapılan otobiyografik filmi Agnès, Varda’yı Anlatıyor da bu
seçkide Türkiye prömiyerini yapacak.
Sinema tarihinin en özgürlükçü ve yenilikçi yaratıcılarından, feminist hareketin
sinemadaki özgün temsilcilerinden, 91 yıldır “hayatta olan ve merak eden”, 65 yıldır
“sinemayla dansı” ilham vererek süren Agnès Varda ve feminist sinemanın tüm “görüntü
toplayıcı”larıyla Filmmor’da buluşuyor…
Retrospektif: Agnès Varda “Agnès Hakkında Her Şey”:
❑ 5’ten 7’ye Cleo
❑ 7 Oda, Mutfak Banyo… Bu Fırsat Kaçmaz
❑ 101 Gece
❑ Agnès, Varda’yı Anlatıyor
❑ Agnès Varda’ya Göre Jane Birkin
❑ Agnès’in Plajları
❑ Aslanların Aşkı (…ve Yalanları)
❑ Biri Şarkı Söylüyor, Diğeri Söylemiyor
❑ Çatısız Kuralsız
❑ Çok Güzel Merdivenlerin Var, Biliyor Musun?
❑ Dagerotipler
❑ Fısıldayan Duvarlar
❑ Gülüm Elsa
❑ İran’da Aşk Keyfi
❑ Jacques Demy’nin Dünyası
❑ Kadınların Cevabı: Bizim Bedenimiz, Bizim Cinselliğimiz
❑ Kara Panterler
❑ Kung-fu Master!
❑ Mac Donald Köprüsü Nişanlıları
❑ Mekânlar, Yüzler
❑ Mutluluk
❑ Nantes’lı Jacquot
❑ Paralel Yaşamlar
❑ Rochefort’un Kızları 25 Yaşında
❑ Sahilde
❑ Sinevardafoto
❑ Sözümona Karyatidler
❑ Toplayıcılar
❑ Toplayıcılar… İki Yıl Sonra
❑ Uçarı Aslan
❑ Yalancı Belgesel
❑ Yanco Amca
Film+ bölümündeki gösterim+etkinlikler ise:
Feminist Bellek; Ursula K. Le Guin
❑ Ursula K. Le Guin’in Dünyaları / Arwen Curry
Geçen yıl yitirdiğimiz, bilimkurgu edebiyatıyla feminist politikayı birleştirerek çığır açan ve
çağdaşlarına esin veren Ursula K. Le Guin hakkında detaylı bir belgeselle ‘büyücü’yü
anıyoruz.
Müzik Piyasasında Erkeklik ve İktidar
❑ Ünkapanı / Müzde Yazıcı Ergin
2018 yılında genel olarak sanat, özel olarak da müzik sektörü ve iktidar ilişkileri çok
tartışıldı. Müjde Yazıcı Ergin’in Unkapanı Plakçılar Çarşısı belgeselinin gösteriminin
ardından aradan geçen yıllarda müzik endüstrisindeki gelişmeleri, erkek egemen
yaklaşımı, kült müzisyenlerin iktidarla yakınlaşmalarını ve yeni muhalif sesleri tartışacağız.
Donör Ol Donör Bul
❑ Kornea İkilisi / Eylem Şen
Yönetmen Eylem Şen, ilik nakli olmayı bekleyen kızı Öykü Arin için donör arayışı
sırasında bir de belgesel çekti. Eylem ve Öykü ile dayanışma çağrısıyla birlikte bu filmi
sunuyoruz.
Panel: Hikaye Anlatıcısı Kadınlar / Funda Alp, Gül Abus Semerci, Nuran Evren Şit,
Özlem Yılmaz, Pınar Bulut, Selcan Özgür, Zehra Çelenk, Ceyda Aşar
Çağımızın hikâyeleri görsel-işitsel mecrada anlatılıyor ve önce senaristlerin elinden
çıkıyor. Türkiye’de çok izlenen dizilere ve filmlere imza atan kadınlar, neden ve nasıl
hikâye anlattıklarını izleyiciyle paylaşacak.
Panel: Sinemada Cinsiyet Temsilleri ve Performansları / Aase Högfeldt, Dana
Linssen, Janet Barış
İsveç’ten LadyBug Festivali’nin kurucusu Aase Högfeldt, Hollanda’dan film dergisi
Filmkrant’ın editörü Dana Linssen, Türkiye’den sinema yazarı ve akademisyen Janet
Barış ile sinemada cinsiyetin değişen temsil ve performanslarını konuşacağız.
Panel: Feminist Kadraj / Emine Yıldırım, Meryem Yavuz, Sefa Öztürk
“Kadın bakış açısı”ndan öte sinemada feminist bakışı, görüntü yönetmeni Meryem
Yavuz, yönetmen ve senarist Emine Yıldırım ve Sefa Öztürk ile tartışacağız.
Kadınların Seçimi; Yerel Adımlar, Geniş Alanlar
Yine kadınların adı, alanı olmayan yerel seçim meselesine festivalde yer ayırdık, 7 şehirde
film izleyip forum edeceğiz.
Film: Bu Ne Güzel Demokrasi! / Belmin Söylemez, Berke Baş, Haşmet Topaloğlu,
Somnur Vardar
Forum:
İstanbul / Bahar Yalçın, Februniye Akyol, Serpil Çakır
Giresun / Saliha Yayla, Sinem Mısırlıoğlu, Hülya Uğur Tanrıöver
Antalya / Aylin Onursev, Çiğdem Aydın, Nurcihan Temur
Adana / Canan Güllü, İlknur Üstün, Türkan Eşli
İzmir / Hülya Gülbahar, Nesrin Nas, Pelin Erda
Mersin: Canan Yüce, Gülsüm Kav, Yüksel Mutlu
Diyarbakır / Ayla Akan Ata, Ayşe Gökkan, Nebahat Akkoç
Film Yapım Atölyesi: Fikirden Perdeye
Cihan Aslı Filiz, Çiğdem Mater
Fikir aşamasından perdeye, bir filmin yapım sürecinin iki gün boyunca detaylı olarak
konuşulacağı bu atölyede, senaryodan dosya hazırlamaya, setten post prodüksiyona
aklınızdaki sorulara hep beraber yanıt bulmaya çalışacağız.
Yarışma Yok, Dayanışma Var
Her yıl olduğu gibi bu yıl da festivalde yarışma yok, daima dayanışma var ama biri
sinema sektörümüzün hal-i pür melalini mizahla eleştiren, diğeri bütün kadınlara ve
sinemacılara umut olan iki ödül var: Altın Bamya Ödülleri ve Mor Kamera Umut Veren
Kadın Sinemacı Dayanışma Ödülü.
Altın Bamya Ödülleri
Türkiye sinema sektörü geride bıraktığımız yılda 173 yeni film yaptı. Kadınlar bu filmlerin
yüzde birine dahi imza atmadı. Erkekler ve erkeklik ekseninde erkeklerin
kahramanlıklarını, savaşlarını, maceralarını, meselelerini, dertlerini, hatalarını, suçlarını,
işlerini, ilişkilerini, saçmalıklarını, sakarlıklarını, skandallarını, sakallarını, bıyıklarını
izlemeye doymadı Türkiye. Bu bir sorun, ama kimse sorun etmedi. Yıllardır büyüyen bu
sorunu Türkiye sinema sektöründen hiç kimse dert edinmedi. Hiçbir meslek kuruluşu
yıllardır süregiden bu durum hakkında bir araştırma yaptırmayı, bir konferans, toplantı,
panel, forum düzenlemeyi düşünmedi. Türkiye sinemasının etik ve estetik açıdan
mükemmel olduğunu, eleştirilecek, tartışılacak, geliştirilecek ve ileri götürülecek hiçbir
yanı bulunmadığını, sadece gelir ve finansman endişesi taşıdığını 2018 yılında öğrendik.
Meğer bütün mesele sinema salonlarından elde edilecek gelir ve devletten alınacak
destekmiş. Yeni sinema yasasının bu şahane filmler geçidini nasıl etkileyeceğiymiş.
Sinema salonlarının patlamış mısırdan elde ettiği kârdan kendilerine pay düşmeyişinden
şikayet eden sinema sektörü, bir kez olsun “Biz nasıl filmler yapıyoruz?” diye sormadı.
Salonlardan önce Netflix’te film göstermenin sakıncalarına demeçler ve yazılar
döşeyenler toksik bir erkekliğin, mizojini ve homofobinin buram buram yayıldığı,
cinsiyetçi mizahı sinemanın temeli haline getiren, eşitsizlikten beslenen, hem görüntüde
hem sözde şiddeti normalleştiren, kanıksatan, körükleyen, zaman zaman da yücelten
yüzlerce film üretilmesini sorgulamadı.
Bu mizah anlayışını benimsemediğimiz için biz de mizahı bir yana bırakıyor, bu yıl Altın
Bamya ödülünü 1 Nisan’da değil festival süresince takdim ediyoruz. Sektörü temsil eden
ve kurumsal olarak ayrımcılık ve eşitsizlik karşıtı hiçbir çalışma yapmayan tüm sinema
meslek örgütlerine bu yılın Altın Bamya ödüllerini sunuyoruz. Onlar kendilerini bilir.
Ödüller festival boyunca yanımızda olacak, meslek örgütü yöneticilerine veya ödülü
yöneticilerine layık gören üyelere, sosyal medyada paylaşılacak öz-çekim karşılığı teslim
edilecek.
Mor Kamera Umut Veren Kadın Sinemacı Dayanışma Ödülü
Mor Kamera bu yıl, Kutlama adlı filmiyle Elif Sözen’in oldu. Filmin festival ekibine verdiği
umudu, böylelikle, tüm festival izleyicileriyle paylaşıyoruz.
Filmmor’dan özel bir Mor Kamera ödülü de; hepsine tek tek vermek mümkün olmasa
da, sinema sektöründe tacize, ayrımcılığa, eşitsizliğe susmayan, umudumuzu ve
direncimizi çoğaltan tüm kadın sinemacılara, dayanışmayla…
Mor iğnesi-bamyası, Mor kamerası-dayanışması, sinemayla dansı, Büyücü Ursula’sı,
toplayıcı Agnès’i ile 17. Filmmor Kadın Filmleri Festivali; 7 Mayıs’a kadar perdede…

Adana  program

27 – 28 Nisan’da Adana’da

7 Mart’ta İstanbul’da başlayan 17. Uluslararası Gezici Filmmor Kadın Filmleri Festivali 27 – 28 Nisan’da Adana’da, Yaşar Kemal Kültür Merkezi’nde olacak.

Filmmor Kadın Kooperatifi, Adana Kadın Platformu ve Seyhan Belediyesi Kadın Dayanışma Merkezi dayanışması ile yapılan festivalde gösterilecek filmler:

  • Biri Şarkı Söylüyor, Diğeri Söylemiyor / Agnés Varda
  • Demir Leydi / Aliye Ceylan
  • Misafir / Andaç Haznedaroğlu
  • Kornea İkilisi / Eylem Şen
  • Kutlama / Elif Sözen
  • Mâzi / Esther Rots
  • Prenses Model / Dilan Engin
  • Sam’in Rüyası / Nolwenn Roberts
  • Sandalye Kapmaca / Lucia Chiarla
  • Sokaklar Bizim / Clara Santaolaya
  • Ursula K. Le Guin’in Dünyaları / Arwen Curry
  • Zig Zag / Zeynep Merve Uygun

Film + Forum programında ise;

28 Nisan saat: 17.00’de, Bu Ne Güzel Demokrasi! (Belmin Söylemez, Berke Baş, Haşmet Topaloğlu, Somnur Vardar) filminin gösterimi ardından Canan Güllü, İlknur Üstün veTürkan Eşli ile Kadınların Seçimi; Yerel Adımlar, Geniş Alanlar forumu var.

Adana Programı:

Yaşar Kemal Kültür Merkezi / Yaşar Kemal Cultural Center

27 Nisan Cumartesi / 27 April Saturday


13:00 Sandalye Kapmaca / The Chairs Game

15:00Misafir / Guest

17:00Mâzi / Retrospekt

19:00Ursula K. Le Guin’in Dünyaları / Worlds of Ursula K. Le Guin

28 Nisan Pazar / 28 April Sunday


13:00 Prenses Model / Princess Ball Gown, Demir Leydi / Iron Lady, Kutlama / Celebration, Zig Zag / Zig Zag, Sokaklar Bizim / Our Street, Sam’in Rüyası / Sam’s Dream, Kornea İkilisi / Cornea Duo

15:00 Biri Şarkı Söylüyor Diğeri Söylemiyor / One Sing The Other Doesn’t

17:00 Bu Ne Güzel Demokrasi! / What a Beautiful Democracies!

Forum: Kadınların Seçimi: Yerel Adımlar, Geniş Alanlar /

Women’s Election: Local Steps, Large Areas

Canan Güllü, İlknur Üstün, Türkan Eşli

19:00 Kapanış / Closing

www.filmmor.org
medya@filmmor.com
facebook/filmmor
twitter/filmmor_
instagram/filmmor

Share.

About Author

Comments are closed.